Lasagne

28/04/2009

Vandaag eten we lasagne. Mensen zeggen vaak: “Is dat niet veel werk?” Ik vind van niet. Natuurlijk is het meer werk dan een kant-en-klare lasagne uit de supermarkt in de oven schuiven. Maar zelfgemaakte lasagne is véél lekkerder. Onze kinderen zijn er allevier dol op en dat is al een reden op zich om regelmatig lasagne te maken.

Hoe maak ik het?
Ik maak een portie bolognesesaus (spaghettisaus, zeg maar), met een wortel, een ui, 600 g gehakt en 2 doosjes passata (= gezeefde tomaten – je kan ook tomaten in blik gebruiken). Wat kruiden en klaar.
Terwijl de rode saus pruttelt, maak ik de witte saus. Kaassaus. Ik maak iets meer dan 1 l. Toen ik pas kaassaus maakte, woog ik de ingrediënten af. 100 g boter smelten, 100 g bloem erbij, heel goed roeren en langzaam telkens een goeie scheut melk (in totaal 1 l) erbij gieten. Zodra de melk is opgenomen in het boter-bloemmengsel een nieuwe scheut bijgieten. De saus moet uiteindelijk koken. Dan kruiden met peper en nootmuskaas en gemalen kaas toevoegen. Als je de saus lopender wil, voeg je gewoon meer melk toe.
Dan de lasagne samenstellen. Een laagje lasagnebladen (ik gebruik Panzani of Barilla), rode saus, witte saus en dat in totaal 5 x. Dan wat gemalen kaas erover en een half uurtje in de oven.

Geef een reactie

