Smos

15/05/2009

Zo noemen we het gerecht dat we vanavond eten. Het is een mengeling van rijst, groenten en vlees. Je kan er eindeloos mee variëren, maar wij eten het met:

  • gekookte rijst
  • een wortel in kleine blokjes
  • een gesnipperde halve ui
  • champignons in stukjes
  • twee tomaten, ontpit en in stukjes
  • wat gezouten spek in stukjes
  • gehakt
  • 2 eieren

Terwijl de rijst kookt (het gewenste aantal maatjes rijst + de dubbele hoeveelheid water + een bouillonblokje), bak ik alle groenten om de beurt in een wok. Dan bak ik het spek en daarna bak ik het gehakt rul. Ik kluts de eitjes en terwijl ik ze snel bak, voeg ik rijst toe. Als het ei door de rijst is gemengd, voeg ik de groenten en het vlees toe. Ik maak er meestal ook een currysausje bij. En aan mijn eigen porties voeg ik sambal oelek toe om het wat pikanter te maken.

Je kan natuurlijk net zo goed kip gebruiken en prei of erwtjes of paprika aan het gerecht toevoegen.

3 Reacties to “Smos”

  1. rozebril said

    Deze ga ik ook eens maken. Ik hou wel van gerechten met veel verschillende ingrediënten “door elkaar gesmost” 😉

    • @ rozebril: ik ook! Ik hou veel meer van ‘menggerechten’ dan van de klassieke aardappelen – groenten – vlees. Geef mij maar spaghetti en kalfsfricassé en vol-au-vent en lasagne en hutsepot en wokgerechten en… Daarom hou ik ook zo van buitenlandse keukens: Chinees, Indisch, Marokkaans, Spaans, Italiaans,…

  2. prutsen said

    Altijd lekker, vanalles onder elkaar. En liefst met nog veel geraspte kaas erover. Wij zeggen tegen zoiets ‘panneke’. Ik doe er meestal ook courgette in. Een smos is hier een belegd broodje met kaas, hesp, rauwkost en aardappelsla 😉

Geef een reactie

