Gratin dauphinois

20/05/2009

Vanavond stonden er lamskoteletjes, boontjes en gratin dauphinois op tafel. Ik ben dol op gratin dauphinois en heb daar een fantastisch lekker recept voor gevonden dat altijd lukt. Ik geef het met plezier door:

Voor 4 personen:

1 kg aardappelen (het best vastkokende aardappelen gebruiken)
bouquet garni
geraspte muskaatnoot
zout en witte peper
3 dl melk
1 knoflookteentje, gehalveerd
25 g zachte boter
1,5 dl room
100 g gemalen Gruyèrekaas

Schil de aardappelen en snijd ze in dunne plakken. Breng de melk in een pan aan de kook. Voeg het bouquet garni (ik gebruik gemakshalve kruiden uit een potje), de nootmuskaat en zout en peper naar smaak toe. Voeg de aardappelen toe en breng weer aan de kook. Kook ze op laag vuur 5 minuten voor. Laat de aardappelen uitlekken en bewaar de melk. Wrijf de bodem van een ovenvaste schaal (22 x 33 cm) in met het snijvlak van het knoflookteentje. Beboter de schaal en leg er in lagen de aardappelschijfjes in. Bestrooi iedere laag met zout en peper (dat doe ik nooit, te omslachtig, ik kieper de aardappelen er allemaal samen in). Voeg de  room aan de melk toe, breng aan de kook en giet het mengsel over de aardappelen. Bestrooi met de gemalen Gruyère en bak ca. 40 minuten in een hete oven (200°C).

Het recept komt uit: Le Cordon Bleu. Handboek Kooktechnieken. Jeni Wright en Eric Treuille. Een kookboek met heel wat nuttige informatie, foto’s, voorbeelden, receptjes.

Eén reactie to “Gratin dauphinois”

  1. prutsen said

    Dat eet ik echt enorm graag! Ik kook wel nooit de aardappelen voor. Ik kieper de schijfjes zo rauw in de ovenschaal (doe ook geen moeite om ze te schikken) en giet hier mijn melk/roommengsel over dat ik eerst warm maak. Ook lekker met wat boursin met look en kruiden eronder.

Geef een reactie

