Ons menu: 22 mei – 28 mei

29/05/2009

U zou misschien nog gaan denken dat we een week niet gegeten hebben, maar niets is minder waar! Ik heb het gewoon zo druk gehad dat ik weinig tijd over had om onze menu mee te delen.

Vrijdag 22 mei:
We mochten de overschot van de desserts gaan opeten bij vrienden die de dag voordien een communiefeest hadden gehad. Rijstpap, chocolademousse, fruitsla, ijs, iets met passievrucht,… Héérlijk! ’s Avonds hadden we niet veel honger meer en dochterlief had een dansoptreden waar we met zijn allen naar gingen kijken, dus heb ik snel de rest van de spaghetti van eerder in de week opgewarmd en nog een diepvriespizza in de oven gegooid.

Zaterdag 23 mei:
Osso Bucco met tagliattelli. Daar heb ik een lekker en niet te moeilijk recept voor.
Voor 4 personen:

  • 4 tot 6 kalfsschenkels (ongeveer 2 kg in totaal)
  • 1 ui, fijngesnipperd
  • 1 wortel in de lengte in 4 snijden en dan in fijne schijfjes snijden
  • 1 blik tomaten (400 g) laten uitlekken en de tomaten in stukjes snijden
  • een teentje knoflook, fijngesnipperd
  • 2,5 dl witte wijn
  • 125 ml kalfsbouillon (ik los een blokje Knorr op in 1/2 liter water en gebruik daar dan de nodige hoeveelheid van)
  • 2 eetlepels olie
  • 30 g boter
  • 30 g bloem

De bloem vermengen met zout en peper en er de stukken vlees mee bedekken. Olie en boter verwarmen en de stukken vlees aanbakken, eventueel in verschillende keren. Vlees apart houden.

In de pan wortel en ui bakken tot ze zacht zijn. Wijn toevoegen. Tot de helft inkoken. Tomaten en knoflook toevoegen. Kruiden met peper en zout.

Dat mengsel doe ik in een ovenschotel. Vlees erop. Overgieten met bouillon en de oven in voor 1,5 tot 2 uur, tot het vlees heel mals is. Eventueel af en toe nog wat bouillon toevoegen, als het te droog wordt. Soms dek ik de schotel op het einde even af met aluminiumfolie.

Dat hebben we opgegeten met vrienden, terwijl de 7 kinderen vlees op de barbecue kregen, met aardappelsla (gekookte aardappelen in stukjes, fijngesnipperde ui en mayonaise – normaal ook met wat bieslook, maar die had ik niet in huis), tomaten en komkommer en sla en Frans brood. Niet dat kinderen de Osso Bucco niet zouden lusten, maar dan had ik meer dan dubbel zoveel moeten maken en zoveel schenkels vind je meestal niet in een winkel.

Zondag 24 mei:
Geen zin om te koken, na een lange dag in de tuin, dus frietjes.

Maandag 25 mei:
Kippeboutjes op de BBQ, sla, tomaten, geraspte worteltjes, aardappelen

Dinsdag 26 mei:
Gemarineerde steak op de BBQ, bloemkool met kaassaus en aardappelen

Woensdag 27 mei:
Gevulde paprika’s met tomatensaus en rijst

Donderdag 28 mei:
Een nieuw recept, dat ik hier vond. Overheerlijk! Overigens, bij Prutsen vind je een pagina die wekelijks wordt aangevuld met het weekmenu. Handig om inspiratie op te doen en af en toe eens een nieuw receptje uit te proberen.

4 Reacties to “Ons menu: 22 mei – 28 mei”

  1. prutsen said

    Fijn dat je die couscous met gedroogde vruchten lekker vond. Ik doe er soms ook dadels bij en laat de abrikozen er al eens uit, aangezien Grote Pruts deze niet zo graag lust.
    Die kalfsschenkels, zit daar bot aan? Het lijkt mij namelijk lekker. Maar als daar bot aan zit, moet ik dit hier al niemand gaan voorschotelen.

    • @ prutsen: Ja, die couscous was echt zalig. Aan die kalfsschenkels zit inderdaad bot, maar in het midden. Als dat lang gekookt heeft, valt het vlees er zo af. Je kan het er zelfs afdoen voor je het serveert, zodat ze het niet zien ;-).

  2. rozebril said

    Ik vind het echt tof hoor, dat je deze blog blijft aanvullen! Ik kom hier elke keer lezen en doe veel inspiratie op. Merci!

  3. […] en ’s avonds lekker te eten en gezellig bij te praten. Ik heb een heel lekker recept van Osso Bucco, maar dat had ik al eens klaargemaakt voor twee van de drie koppels. Dus werd het deze keer iets […]

Geef een reactie

