Tongfilets met appels

29/05/2009

Zoonlief is gisteren op schoolreis geweest. Ze hebben een fruitbedrijf bezocht en kregen een foldertje mee waarop onderstaand recept prijkte. Het leek me lekker, dus heb ik het vandaag meteen maar eens klaargemaakt. En het was inderdaad heel lekker (volgens manlief, want ik lust niet graag vis).

Voor 4 personen:

  • 4 grote of 8 kleine tongfilets (of schartongfilets – ik koos daarvoor want de tongfilets waren peperduur)
  • 100 g grijze garnalen
  • 2 appels (vb. Golden delicious)
  • 2 sjalotjes, fijn gesneden
  • 1 dl droge witte wijn
  • 1 dl lichte room (bedoelden ze light room? Ik heb gewone genomen. Wij hebben hier niet echt veel light-producten in huis.)
  • 50 g boter
  • zacht paprikapoeder (nu ik het recept overtik, merk ik dat ik dat vergeten ben te gebruiken)
  • peper en zout

Verwarm de oven voor op 180°C. Doe de sjalotjes en wijn in een ovenschaal. Leg er de gekruide visfilets bij en bestrooi ze met 25 g botervlokjes. Dek af met aluminiumfolie en zet de schaal 10 minuten in het midden van de oven.

Hou de visfilets warm onder aluminiumfolie. Giet het stoofvocht door een zeefje in een steelpannetje, druk de sjalotjes goed uit. Laat het tot de helft inkoken. Voeg er de room aan toe en laat de saus nog 1 minuut inkoken. Schil de appels, verwijder klokhuis en pitten. Snij ze in fijne partjes. Bak ze 2 minuten aan elke kant in de rest van de hete boter. Kruid ze met een vleugje paprikapoeder. Schik de visfilets en de appelpartjes op voorverwarmde borden (tiens, dat ben ik precies ook vergeten. Bewust dan wel, want borden voorverwarmen doe ik natuurlijk nóóit op een doordeweekse dag). Lepel er de hete saus bij. Werk af met de garnaaltjes en serveer meteen. Lekker met gekookte of gestoomde aardappelen. (Ik heb er tagliatelli bij gegeven, want ik had geen aardappelen meer.)

2 Reacties to “Tongfilets met appels”

  1. prutsen said

    Hmmm, dat ga ik volgende week eens ergens maken. Maar ik ga wel andere (goedkopere) vis gebruiken. Pekelharing met appels is ook heel lekker (gewoon zo koud in stukjes gesneden).

  2. prutsen said

    Vandaag gegeten en goed bevonden. Die appeltje maken het apart, en ook zeer toegankelijk voor Grote Pruts. Iedereen was tevreden en wil het in de toekomst nog op het menu 😉

Geef een reactie

