Asperges op zijn Vlaams en kaaskroketten

22/06/2009

Vrijdagavond: asperges op zijn Vlaams (u kent dat wel: asperges met daarover gesmolten boter en een geplet hardgekookt eitje en wat peterselie). Alleen asperges telt misschien niet helemaal als hoofdgerecht, maar het waren er zoveel dat we het daar bij gehouden hebben. De kinderen zijn er nog niet zo dol op, dus die wilden nog wel een stukje pizaa. 

Zaterdagavond: kip op de BBQ met tomaatjes, komkommer en gekookte aardappelen die ik even een korstje had laten krijgen in de pan

Zondag: niet zelf gekookt

Vandaag: kaaskroketten
Smelt 100 g boter, voeg 150 g bloem toe. Goed roeren. Een 1/2 liter kokende melk toevoegen. Blijven roeren tot het mengsel dik genoeg is. Kruiden. Een voor een 4 eidooiers toevoegen. Na elke dooier goed mengen. Laten doorkoken. 200 g gemalen kaas toevoegen en laten smelten. Ik gebruik altijd gruyère en parmesan. Het geheel uitsmeren tot een laag van 3 cm. Laten afkoelen. In stukken van ongeveer 4 op 4 cm snijden. Door bloem halen, door eiwit halen en door paneermeel halen. En dan frituren tot de kroketten een goudbruin korstje hebben. Mmmm! Een van mijn lievelingsgerechten.
Ik geef de kinderen er geraspte worteltjes bij zodat ze toch groenten eten. Vandaag kwamen ze vooraf al bedelen voor een wortel zodat ik mijn keukenrobot niet meer boven hoefde te halen om te raspen. Gemakkelijk.

Eén reactie to “Asperges op zijn Vlaams en kaaskroketten”

  1. prutsen said

    Ik heb nog nooit zelf kaaskroketten gemaakt, maar eet het wel graag. Zoals jij het hier omschrijft klinkt het allemaal niet zo moeilijk. Misschien moet ik het toch maar eens proberen.

Geef een reactie

