Een soort kaastaart met fruit op een heerlijke krokante bodem met een speculaassmaakje

14/07/2009

Nog maar eens wat knip-en-plakwerk om een bericht van mijn gewone blog naar deze kookblog te transporteren. Kwestie van alle receptjes hier bij elkaar te hebben. Dit recept slingert al vijftien jaar op een papiertje tussen mijn kookboeken. Op deze manier staat het toch ergens ‘veilig’ op het net.
Zoals ik op mijn gewone blog al vertelde,  heb ik het recept meer dan vijftien jaar geleden gekregen van een hele lieve Nederlandse dame. Ik herinner me haar naam niet meer, maar zie haar gezicht nog zo voor me. En de taart is altijd een succes.

Ingrediënten:

  • 100 g roomboter
  • 200 g Bastognekoekjes (‘volkoren biskwie’ schreef de Nederlandse dame in haar recept)
  • 200 g Philadelphiakaas (Monchou in Nederland)
  • 125 g suiker (witte basterdsuiker volgens het recept)
  • 1/4 liter slagroom
  • bosvruchten (ik gebruik een mengeling uit een diepvriespak of verse aardbeien – in Nederland werd de taart gepresenteerd met een blikje bosvruchtengelei van AH)

De koekjes fijn maken met een deegrol.
Boter in een pannetje laten smelten.
Koekjeskruimels door de boter roeren en goed mengen.
In een springvorm doen, goed verdelen en plat drukken.
Suiker en Philadelphiakaas door elkaar roeren.
Geklopte slagroom aan toevoegen.
Op de taartbodem verdelen.
1/2 tot 1 uur in de koelkast laten opstijven.
Vruchten erop.

4 Reacties to “Een soort kaastaart met fruit op een heerlijke krokante bodem met een speculaassmaakje”

  1. Sylvie said

    Ik probeerde dit recept en het is om de vingers af te likken!! Ondertussen heb ik ze al meerdere keren gemaakt en ben ik volop aan het varieren: ik gebruik ook gelatineblaadjes en wat citroensap erbij. Zo staat de taart wat vaster.

  2. […] die ik helaas ook uit het oog verloren ben. Echt jammer. Daar in Nederland heb ik het recept van deze heerlijke kaastaart […]

  3. ed blogt said

    Mmm klinkt wel lekker eigenlijk. Ik ben geen goeie kok, maar ga dit misschien es proberen…

  4. Heidi said

    Ik ben je voor eeuwig en een dag dankbaar! Mijn papiertje is op wonderbaarlijke wijze uit mijn kookboek ontsnapt, en ik wil DIE taart morgen eten!

Geef een reactie

