Om te trakteren op school bij een verjaardag

31/08/2009

“Eenvoudige (een-vou-di-ge) , lékkere receptjes zijn altijd welkom!” las ik hier. En dus schiet ik te hulp.

Een receptje uit het kookboek “40 succesrecepten van Liesbeth en Bie”, ooit, járen geleden gekocht bij Dille en Kamille in Antwerpen. Ik weet niet eens of die winkel nog bestaat. Het recept heet ‘Koekjes van bij ons thuis’, maar ik vind dat ze meer op cakejes lijken.

Ingrediënten voor 20 koekjes (nvdr: als ik dit bak om de kinderen te laten trakteren op school, maak ik het recept gewoon 2 keer):

  • 175 g boter
  • 100 g witte suiker (3/4 kopje) = gewone suiker
  • 75 g bruine suiker (3/4 kopje) = donkerbruine Cassonadesuiker, te vinden in elke supermarkt
  • 250 g zelfrijzende bloem (3 kopjes)
  • 1 koffielepel bakpoeder
  • 1 pakje vanillesuiker
  • 2 eieren
  • je hebt ook papieren cakevormpjes nodig. Die vind je ook in elke supermarkt.

Doe boter, witte en bruine suiker in een vuurvaste schotel en laat gedurende een kwartiertje smelten in een matig warme oven (nvdr: zet je oven op een heel lage stand en wacht tot te boter helemaal gesmolten is – en ik roer ook al eens als dit mengsel uit de oven komt).
Voeg er dan bloem, bakpoeder, vanillesuiker en 2 eieren in hun geheel bij.
Meng het deeg goed en schep het met een lepel in de vormpjes.
Laat gedurende 20 minuten bakken in een oven van 175°C (nvdr: de eerste 20 minuten de oven niet opendoen. Anders rijzen de cakejes niet goed. Daarna kan je er eens met een breinaald of iets soortgelijks in prikken. Als er nog deeg aan je breinaald hangt, is het niet genoeg gebakken. Als er niets meer aan kleeft, zijn de cakejes genoeg gebakken. Ze rijzen niet spectaculair, hoor.)

Dit recept is heel snel klaar. Terwijl je wacht tot de boter gesmolten is, kan je iets anders doen.

Geef een reactie

