Kalfskoteletten met tomatensaus op de wijze van oma

28/02/2010

Mijn oma langs vaderskant kon heerlijk koken. Mijn oma langs moederskant trouwens ook.
De eerste oma heb ik nooit echt goed gekend, omdat ze dement begon te worden toen ik nog maar een jaar of vijf was. Ik heb haar alleen achteruit zien gaan en herinner me haar vooral in haar zetel bij de kachel. Ze zat daar en zei niet veel en uiteindelijk zelfs niets meer. Mijn tante heeft haar tot haar dood thuis verzorgd.

Ze heeft een heerlijk recept nagelaten.

Dit heb je ervoor nodig:

  • tomaten
  • look
  • gekookte hesp
  • gemalen tomaten
  • een beetje roux (boter en bloem dus)
  • kalfskoteletten
  • gemalen kaas

Schil de tomaten. Snij ze in vier stukken. Verwijder de pitjes, maar vang het sap op. (M.a.w. doe dit boven een zeef die je boven een kom hangt en vang zo de pitjes en het sap op.) Snij de kwartjes in stukken.
Snipper de look fijn. Je mag redelijk veel look gebruiken.
Stoof de look en tomaten en het sap (niet de pitjes!). Kruid naar wens. (Peper en zout, Provençaalse kruiden,…) Laat sudderen. Voeg in stukjes gesneden gekookte hesp toe. Maak een klein beetje roux met wat boter en bloem en voeg de tomatensaus toe.
Bak de koteletten bijna gaar en leg ze in een ovenschotel. Giet de saus erover en bestrooi met gemalen kaas.
Laat in de oven gratineren.

Je kan dit gerecht vooraf maken en dan opwarmen en gratineren als je gasten er zijn. De hesp geeft een heel aparte smaak aan de saus.

Dit is echt een succesrecept in onze familie.

Eén reactie to “Kalfskoteletten met tomatensaus op de wijze van oma”

  1. […] Kalfskoteletten met tomatensaus op de wijze van mijn oma en kroketten of rijst […]

Geef een reactie

